Podzim. To je období všemožných barev okolo nás, ale zároveň i sychravého počasí. Co se týče počasí, byl tento rok opravdu vydařený, ale toho klasického nečasu a zimních dní se asi stejně nevyhneme. V tomto období se zároveň stěžují podmínky pro jednu konkrétní činnost, a důsledkem toho nastávají následující obtíže. Poznáte, o jakou činnost se jedná? Sedíte neustále vzpřímeně, oči máte stále „na stopkách“, vidíte rozostřeně, máte špatný odhad vzdáleností a reakce jsou zpomalené. Hlava Vás bolí z neustále koncentrace a soustředění? Bingo… je to řízení aneb ten správný čas na vyzkoušení BČ DriveSafe.

Je sobota, sedím ve vlaku a koutkem oka sleduji ubíhající krajinu. Mám před sebou ještě dlouhou cestu, a tedy i čas přemýšlet. Na mysl mi vyvstanou vzpomínky z nedávného víkendu, kdy jsem jela se svými kamarádkami do krásných Bavor na Pálavě. Jakožto jediný člověk s řidičákem a odvahou v pátek večer řídit po D1 jsem se ujmula řízení. Vyjely jsme okolo 7. hodiny večer po celém pracovním dni, což mi energii příliš nepřidalo (ani Matcha Tea moc nepomohl). Již krátce po výjezdu jsem začala cítit, jak nepříjemně mě oslňují protijedoucí vozidla. Situace se v průběhu jízdy zhoršovala, a proto jsem musela cestou několikrát zastavit a nechat oči chvíli odpočinout. Na jedné ze zastávek jsme navíc zjistily, že naše auto svítí pouze na pravé straně. Oprava světel s našimi technickými znalostmi bohužel nebyla možná, a tudíž nezbývalo jen doufat v příznivé počasí…a co čert nechtěl? V průběhu cesty se vystřídala mlha, déšť a chvílemi to i vypadalo na sníh (né to už přeháním :D). Cestu jsem zvládla odřídit, avšak po dojezdu na Moravu jsem z neustálé koncentrace v nepříznivých podmínkách a oslňování od protijedoucích vozidel měla bolest hlavy takovou, jako bych strávila již celý víkend ve sklípku.

A co se za snížených světelných podmínek, tzn. při dešti, za šera, při stmívání či chumelenici tedy děje? Jistě všichni víme, že většina dnešních automobilů využívá světlomety s xenonovými výbojkami, které vyzařují studené bílé světlo s vyzařováním zejména modrofialového spektra. Tato část spektra se bohužel nejvíce podílí na nepříjemném oslňování od protijedoucích vozidel. Během stmívání či řízení za deště se také mění průměr naší zornice. Ta nám ovlivňuje jednak kvalitu vnímaného prostoru a odhadu vzdáleností, ale také množství světla přicházejícího do našich očí. Další kapitolou je také fakt, že se za snížených světelných podmínek projevuje neřešená refrakční vada (krátkozrakost), která za denního světla nemusí být tolik patrná. To se projeví zhoršeným rozostřeným viděním. Za šera a stmívání se velikost naší zornice neustále mění, což nám způsobuje zvýšenou oční zátěž, únavu a pomalejší reakce na silnicích. Tyto reakce nám však způsobují i předměty o nižším kontrastu, což může být zejména nebezpečné pro řidiče při řízení v nočních hodinách. 

Východiskem těchto problémů jsou brýlové čočky DriveSafe od firmy Zeiss, které jsou navržené speciálně pro řidiče. A čím jsou tak výjimečné oproti standartním brýlovým čočkám? Zahrnují v sobě řešení tří základních problémů. Za prvé je to problém měnícího se průměru zorniček za šera a během dalších nepříznivých podmínek. K tomu slouží použitá technologie „Luminance Design“, která by měla umožňovat přirozené vidění při různých světelných intenzitách osvětlení. Za druhé brýlové čočky řeší problém nepříjemného oslňování xenonovými výbojkami či LED zdroji. K tomu napomáhá povrchová úprava DuraVision DriveSafe, která odstraňuje propustnost oné modré části světelného spektra a zredukuje Vám oslnění až o 64 %. Výsledkem je pohodlnější, příjemnější a bezpečnější řízení. Tyto brýlové čočky je možné použít jak do dálky (jednoohnisková varianta), tak i v kombinaci s viděním do blízka (multifokální varianta). Brýlové čočky DriveSafe jsou novinkou na trhu, která má u našich klientů velký úspěch a setkáváme se s mnoha pozitivními ohlasy. Udělejte tak své řízení pohodlnější a bezpečnější! ?

Šťastnou cestu.

 

Bára Langová